۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۴۶۸۵۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۶ فروردین ماه ۹۹| قیمت طلا، دلار، سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 350 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 16 فروردین ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 6 میلیون و 350 هزار تومان و طرح قدیم 6 میلیون و 300 هزار تومان است.

ضمن آنکه قیمت نیم سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 865 هزار تومان و سکه گرمی 980 هزار تومان تعیین شده و به فروش می رسد.

قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 649 هزار تومان، هر گرم طلای 24 عیار 850 هزار تومان و هر مثقال طلا 2 میلیون و 772 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1619 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت دلار 16 هزار و 300 تومان، یورو 17 هزار و 800 تومان و درهم امارات 4 هزار و 580 تومان  تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 15 هزار و 800 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 15 هزار و 700 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 17 هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 17 هزار و 100 تومان است.

گفتنی است، صرافی ملی قیمت دلار و یورو را نسبت به صبح امروز 100 تومان کاهش داد.

 

مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد کارت‌های سوخت قابلیت ذخیره 360 لیتر بنزین را دارد.

این شرکت افزوده است: اگر فردی از ابتدای زمان سهمیه‌بندی از سهمیه‌اش استفاده نکرده باشد، سهمیه اردیبهشت به آن فرد تعلق نمی‌گیرد، چون از 360 لیتر عبور می‌کند؛ پس مراقب سهمیه 360 لیتر بنزین باشید.

 

قیمت گوشت و مرغ در ایام نوروز کاهش یافت

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است در 15 روز تعطیل ایام عید، قیمت انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار تهران کاهش یافته است. گزارش از منطقه 19 تهران نشان می‌دهد که هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار به قیمت 9 هزار و 400 تومان به فروش می‌رود که در روزهای پایانی سال به کیلویی 13 هزار تومان هم رسیده بود. قیمت گوشت گوساله هم در بازار تهران کیلویی 82 هزار تومان به فروش می‌رود که این قیمت در روزهای پایانی سال 87 هزار تومان بود. 

همچنین قیمت گوشت مخلوط گوساله هم کاهش 6 هزار تومانی را تجربه کرده و از 85 هزار تومان به کیلویی 79 هزار تومان کاهش یافته است. 

همچنین قیمت سایر مشتقات مرغ به این شرح است: ران مرغ کیلویی 8 هزار و 800 تومان، ران مرغ بدون کمر 11 هزار تومان، سینه مرغ با استخوان 11 هزار و 900 تومان، سینه کبابی 19 هزار تومان، فیله مرغ 30 هزار تومان، کتف و بال 17 هزار تومان، گردن مرغ 5 هزار و 800 تومان، دل مرغ 5 هزار تومان، پای مرغ 3 هزار و 500 تومان، سنگدان مرغ 6 هزار تومان و جگر مرغ 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. 

براساس این گزارش، گوشت منجمد وارداتی هم در بازار تهران به وفور ییدا می‌شود و هر کیلو 44 هزار و 500 تومان است. قیمت گوشت چرخ کرده گوساله هم 54 هزار تومان به فروش می‌رود. 

دلیل کاهش قیمت در گوشت قرمز و مرغ افزایش تولید است. سالانه 2 میلیون و 500 هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که علاوه بر تأمین نیاز، ظرفیت صادرات هم وجود دارد. نیاز کشور تنها 2 میلیون است، بنابراین این افزایش تولید در مقاطعی از سال خود را به صورت افزایش عرضه نشان می‌دهد و باعث کاهش قیمت می‌گردد. 

در چند ماه گذشته، مرغداران به شدت از پائین بودن قیمت گلایه داشتند و از نظر آنها این قیمت‌ها به ضرر آنها تمام می‌شود. اگرچه کارشناسان زیادی نظر آنها را درباره متضرر شدن قبول ندارند و معتقدند که می‌توان با کاهش قیمت تولید، حاشیه سودی ایجاد کرد، اما تحت‌تأثیر این فشارها اخیراً شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید مرغ از بازار کرده است. 

از اجرای طرح خرید شرکت پشتیبانی امور دام یک هفته‌ای می‌گذارد، اما هنوز این خریدها هم نتوانسته قیمت مرغ در بازار را افزایش دهد. که مهمترین دلیل آن افزایش بیش از اندازه تولید است. 

گوشت قرمز هم تولید مناسبی دارد. در چند ماه گذشته دامداران در استان‌های کشور از نبودن خریدار و تراکم بیش از اندازه دام گلایه‌مند بودند. آنها می‌گفتند دام تولیدی زیاد است و خریداران هم اندک هستند، بنابراین عرضه در بازار افزایش یافته است. به هر روی، کشور در تولید گوشت قرمز هم به خودکفایی نزدیک است و سالانه 850 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند و تنها 150 هزار تن وارد می‌کند که پیش‌بینی‌ها این است که امسال میزان تولید افزایش یابد. 

در این میان، شاید بخشی بر این باور باشند که شیوع ویروس کرونا بر میزان تقاضای مردم تأثیر گذاشته باشد و به همین دلیل قیمت در بازار کاهش یابد، اما مشاهدات خبرنگار فارس از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ حکایت از این دارد که تقاضا نسبت به ماه‌های قبل از شیوع کرونا کاهشی نداشته است. 

خبرنگار فارس در یک فروشگاه منطقه جنوب تهران حداقل صف‌های هشت تا ده نفره را برای پرداخت پول توسط مشتری‌ها مشاهده کرد. 

در حال حاضر اگرچه برخی از مردم خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند و برخی هم حضوری خرید می‌کنند، اما درنهایت در میزان تقاضای مردم حداقل در بخش محصولات غذایی کاهشی صورت نگرفته است. 

گزارش میدان خبرنگار فارس از قیمت انواع ماهی هم حکایت از ثبات قیمت نسبت به قبل از عید دارد، به طوری که هر کیلو ماهی قزل‌آلا در منطقه 19 تهران به قیمت 27 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. ماهی تیلاپیا هم به کیلویی 59 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود که نسبت به قبل از عید افزایش 2 هزار تومانی داشته است. هر کیلو قارچ هم 17 هزار به فروش می‌رود.

 

مالیات بر خانه‌های خالی اجرا می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگوی زنده در شبکه دو سیما در پاسخ به این سوال که آیا با وضع مالیات از خانه‌های خالی از سکنه موافق هستید؟، گفت:در قانون مالیات‌های مستقیم اخذ مالیات قانون است و در اختیار ما نیست.

وی افزود: در بسیاری از کشورها برای خانه های خالی از سکنه مالیات وضع می کنند تا سرمایه ها راکد نماند.

اسلامی تاکید کرد: تکلیف وزارت راه و شهرسازی این بود که سامانه املاک را راه اندازی کند و آن را پارسال راه اندازی کرد و دیتابیس هایی برای شناسایی خانه های خالی از سکنه انجام شد .

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد:به هر حال این اخذ مالیات می تواند موجب تحرک در بخش مسکن شود و این واحدها می‌تواند به بخش اجاره مسکن و یا برای فروش به بازار مسکن تزریق شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی میان طرح اقدام ملی مسکن و طرح مسکن مهر است گفت: مسکن ملی و مسکن مهر ریشه در تکلیف قانونی دارند و این تکلیف همانا فراهم کردن شرایط برای خانه دار شدن مردم است.

وی ادامه داد: در هر دوره ای دولتها طرحهایی را مطرح می کنند و ما در این دوره با تجربه ای که از مسکن مهر داشتیم تا موتور محرکه آن مردم باشند و دولت تسهیل گر باشد.پس مردم با سلایق خود پیشبرد  برنامه اقدام ملی مسکن باشند.

اسلامی گفت: ما زمین را در نقاطی انتخاب کردیم تا از امکانات شهری برخوردار باشند، پس تفاوتی که در طرح اقدام ملی مسکن بود این بود که مثل مسکن مهر هر جایی که شد مسکن نسازیم.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم در مسکن مهر ما با فاقد متقاضی مواجه هستیم گفت: در ثبت نام مسکن ملی ما محدودیت دهکی برای ثبت نام نداریم، اما باید ثبت نام کنندگان شرایط متاهل بودن، نداشتن مسکن،عدم استفاده از امکانات دولتی و پنج سال سکونت را دارا باشند.

اسلامی تاکید کرد: در طرح اقدام ملی مسکن در بسیاری از شهرها زمین را آماده کردیم و به گروهی زمین را واگذار می کنیم و پروژه‌های بزرگ را به سازنده های بزرگ واگذار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی مسکن ریزش حدود 50 درصدی داشتیم گفت: در ماه جاری ثبت نامی های مسکن ملی تعیین تکلیف می‌شوند، اما متقاضیانی که به روش پیامک ثبت نام کرده‌اند، در اردیبهشت ماه تعیین تکلیف خواهند شد.

*برنامه‌ریزی برای تولید 2000 دستگاه انواع ناوگان ریلی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان فعلی تولید داخل وارد شبکه شد، گفت: برنامه‌ریزی کردیم در سال جهش تولید این رقم به 2000 دستگاه انواع ناوگان ریلی برسد.

وزیر راه و شهرسازی امروز در برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: از همه فعالان بخش حمل و نقل در این شرایط شیوع کرونا قدردانی می‌کنیم، خصوصاً رانندگان اتوبوس و کامیون، خلبانان، ملوانان و همه فعالان بخش حمل و نقل که با جانفشانی در این بخش خدمت می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز همه بنادر ما مملو از بار است و کامیون ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی در صف هستند.

وی با بیان اینکه جاده باید از قابلیت اعتماد بالا برخوردار باشد، تا راننده درست رانندگی کند، گفت: بیش از ۸۵ درصد حوادث رانندگی ناشی از خواب آلودگی عدم رعایت قوانین و مقررات و خستگی است.

*حذف ۲۰۰ نقطه پرحادثه در سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال های ۹۸ و ۹۹ رفع نقاط پرحادثه دنبال شد و می‌شود گفت: پیش از این پلیس ۲۴۰ نقطه پرحادثه را شناسایی و به ما معرفی کرد تا نواقص آن را رفع کنیم که در این باره در سال ۹۸ تعداد ۲۰۰ نقطه شد و تا امروز طبق اظهار پلیس نقطه پرحادثه برطرف شده و آشکار نشده نداریم.

* ساخت ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه  در سال جاری

اسلامی بیان کرد: سال گذشته ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌ها اضافه کردیم و امسال نیز همین میزان بزرگ را به بزرگراه‌های کشور اضافه می‌شود.

* ساخت ۵۸۰ کیلومتر آزادراه

وی با بیان اینکه ساخت آزادراه‌ و خطوط ریلی در سال ۹۹ نیز دنبال می‌شود گفت: دولت در دو سال اخیر ۵ استان کشور را به شبکه ریلی متصل کرد.

اسلامی اضافه کرد: ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به آزادراه های کشور اضافه می‌کنیم، ضمن آن که امسال نوسازی ناوگان کامیونی و اتوبوسی با حمایت سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به کاهش سفرها به دلیل شیوع کرونا از ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۱ فروردین 99 از نظر تعداد سفر با کاهش ۷۰ درصدی از نظر تعداد مسافر با کاهش ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بودیم.

 

رکورد تاریخی رشد شاخص بورس در یک روز شکسته شد/ رشد ۲۰ هزار واحدی

در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 7میلیارد و 5میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 5312میلیارد تومان در 879هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 20هزار و 4واحدی در ارتفاع 567هزار و 662واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روزجاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های گلوکوزان، شیشه و گاز و فرآوده‌های نسوز پارس با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 5331واحد، کل (هموزن) 5873واحد، قیمت (هموزن) 3907واحد، آزاد شناور 27091واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 14503 و 40845واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2576میلیون ورقه به‌ارزش 2485میلیارد تومان در 612هزار نوبت، آیفکس 204واحد رشد کرد و در ارتفاع 7225واحد قرار گرفت.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات